På skolejagten den 23 november 2018 var der mødt 18 jægere op og ca. 20 elever + deres lærer fra Vester Hassing Skoles nak og æd klasse.

Kl. 8.00 blev der startet med morgenbrød og slagplanen for dagen blev lagt. Naturvejleder Esben Buck, swheisshundefører Jan Nedza og reguleringsjæger Klaus Godiksen var blevet hentet ind for at fortælle om jagt og hvilke oplevelser det kunne give. Jan Nedza vil fortælle om schweisshunde arbejdet.

Kl. 9.00 ankom eleverne og deres lærer fra V. Hassing skole. Esben Buck fortalte levende om hvilket vildt vi måske kunne komme til at se i dag og hvorfor at det ikke gjorde noget at vi høstede lidt af det vildt der er.

Ved 10 tiden blæste jagthornblæser Jesper Rovsing til samling. Formand Lars Nielsen fortalte under parolen hvilken såt vi skulle drive i dag, vi måtte skyde hvad jagtloven tillader, bortset fasanhønen som vi har fredet på vores jagter og det blev også indskærpet om ikke at afgive for lave skud til flyvende vildt. Herefter blev alle elever delt rundt så hver jæger fik en elev med.

Der blev blæst jagt begynd og vi drev den såt der ligger syd for jagthytten. Der blev afgivet skud til en skovsneppe  og der blev set flere uden skudafgivelse. Mod slutning af såten blev der råbt dyr fremad og 10 - 15 sekunder senere blev der afgivet et skud til rådyret, som dog fortsatte ind i skov bevoksningen, skytten var ikke sikker på om han havde ramt og da vi havde en schweisshund med på dagens jagt blev det besluttet at eftersøge rådyret lidt senere. Eftersøgningen gav hurtig resultat da dyret lå dødt ca. 300 m fra skudstedet og det viste sig at det var en råbuk.

Schweisshundefører Jan Nedza fortalte om hvordan man arbejdede med schweisshunde allerede fra 8 ugers alderen. Han havde lagt et spor ( blod og fod aftryk fra et dyr ) ud nord for jagthytten og han viste eleverne hvordan at de fandt frem til dyret for enden af det udlagte spor.

Det nedlagte dyr blev brækket og Esben Buck fortalte om indvoldene og viste med et snit at indholdet af mavesækken nærmest lignede grønlangkål.

Der blev også stegt noget dyreryg på bålstedet og det var rigtig lækkert. det så ud til at det smagte eleverne godt.

Lars Nielsen takkede alle for en god dag og at der allerede var talt om at afholde en lignende dag til næste år. Herefter blæste Jesper jagt slut på jagthornet.