På skolejagten den 5 november 2021 var der mødt 16 jægere op ( 5 hunde ) og 10 elever fra nak og æd klassen og deres lærer fra Vester Hassing Skole.

De fremmødte jægere startede med morgenbrød kl. 8.00 og der blev lagt en plan om hvordan skolejagten skulle afvikles sammen med naturvejleder Esben Buch fra Aalborg Kommune.

Nak & æd klassen ankom kl. 9.00,  Jesper Rovsing blæste til samling og formand Lars Nielsen bød alle velkommen til dagens jagt og fortalte om dagens program.

Naturvejleder Esben Buch lagde for ved at fortælle om skoven og hvilke vildtarter vi kunne møde i dag på jagten. Han havde taget indvolde med fra et rådyr og han fortalte levende om dyrets anatomi ved at skære indvolde af dyret op og viste at dyrets fordøjelsessystem består af 3 maver. Esben Buch ville nu gå i gang med at gøre klar til at stege dyreryg på bålplade, imens vi andre gik i gang med jagten.

Det var nu tid til at eleverne skulle med på jagt i skoven. Lars holdt parole om hvilke 2 såter vi skulle drive og hvad der måtte skydes. Eleverne blev delt op så 5 skulle være med til at drive skoven af sammen med hund og jæger og de sidste 5 skulle stå for sammen med en jæger hver.

Første såt var Aslundskoven nord for Aslundhytten og her blev der skudt 1 råbuk, der blev set et par rådyr mere som ikke kom på skudhold, 2 af eleverne fik lov til at bære rådyret hjem til Hytten.

Sidste såt var arealet syd for Aslundhytten og her blev der leveret 2 snepper, der blev skudt på en mere uden at den blev leveret.

Efter vi havde drevet de 2 såter, blæste Jesper over det nedlagte vildt og jagt forbi. der blev på dagens jagt afgivet 7 skud og vinderen af bengæt ( 9 ben ) blev Jesper Rovsing. Herefter blev der gjort klar til at brække det nedlagte rådyr op, hvor elever / lærer og naturvejleder i fællesskab fik indvoldene ud af rådyret.

Frokosten bestod af dyreryg i burgerbolle, som Esben havde stegt på bålplade og det var noget der smagte elever og jægere rigtig godt.

Schweiss hundefører Henrik Kristensen fortalte om arbejdet med at finde anskudte rådyr, han havde lagt et spor af blod ud i skoven for at vise hvordan hunden arbejdede med at finde dyret.

Sidste punkt på dagen var at Buejæger Ole Møller Pedersen fortalte om at gå jagt med bue og pil. Der var nu også mulighed for at prøve at skyde med buen til opstillet mål og det var noget der vakte stor glæde for såvel elever som jægere, nogen med bedre resultat end andre.

Lars takkede af for en rigtig god og interessant dag og håbede at det var noget vi kunne gentage de kommende år.